Leder du efter et Online SEO-kursus? Her er tre ting som kurset bør indeholde.

online SEO-kursus

SEO er noget af det allervigtigste, hvad angår din online performance. Det er yderst vigtigt at have minimum en fundamental viden, inden for dette felt, når du driver en hjemmeside. I denne artikel tager vi dig igennem, hvad du skal være opmærksom på samt sætter dig godt ind i en overordnet viden for teknisk SEO.

On-page SEO

SEO står for ”Search Engine Optimization” også kaldet ”søgemaskineoptimering” på dansk. Det betyder, at du optimerer din online ranking på søgemaskine, såsom Google. De fleste mennesker verden over bruger Google som deres primære søgemaskine. Når du hører ordet SEO, bliver der oftest refereret til søgemaskineoptimering på Google.

Der er mange ting som du ikke rigtig er herre over i forhold til SEO. Nogle SEO-teknikker kræver andres hjælp også. Det er for eksempel det vi kalder ”link building”, hvor du indsamler links fra andre hjemmesider til din egen. Det kalder man også for ”Off-page SEO”.

On-page SEO, er noget du rent faktisk kan påvirke i en positiv retning. Vi starter bogstaveligt talt fra toppen af din hjemmeside i forhold til teknisk SEO og derefter arbejder os gennem en hjemmeside.

URL

Der er faktisk overraskende mange, som ikke lægger fokus på denne detalje i teknisk SEO. Det er dog en skam, da man virkelig kan gå galt i byen, hvis ikke der er styr på din URL-form. I billedet nedenfor ser du URL’en for vores blog-side

hjemmeside-guiden.dk

Først og fremmest, skal din hjemmeside være ”sikker”. Det bliver den kun, hvis den hedder ”https” og ikke ”http”. Hvis din hjemmeside kun har http, vil Google ikke anerkende den som en troværdig hjemmeside, hvilke resulterer i dårlig Google ranking.

Næste stop er selve stien i URL’en. Som du kan se, hedder vores dk/blog, fordi det netop er vores blog. Det er vigtigt, at man kalder sine landingssider det som de er i URL’en. Når du så laver en blogpost, skal din URL se således ud: ”https://eksempel.dk/blog/navn-på-dit-blogpost” På den måde, kan Google nemt se ”stien” til dit indhold på din hjemmeside.

Læs også: Hvordan laver man en professionel hjemmeside i 2022?.

Landingssider

Dette punkt handler udelukkende om din hjemmesides troværdighed. Google belønner troværdige sider ved at rangere din hjemmeside højere på Google. En yderst vigtig landingsside er en ”om os” side. På denne side, skal du beskrive, hvem I er og, hvad I laver. Hvis du vil have en vigtig prik over i’et med, bør du have information på dine medarbejdere i form af en lille beskrivelse, ansvarsområde, billede og lignende. På den måde, kan Google se, at der rent faktisk er mennesker bag hjemmesiden, og det ikke blot er fup.

Du bør også have en ”kontakt” side, hvor du opgiver dine kontaktoplysninger samt adresse og andre relevante oplysninger.

Intern linkbuilding

Intern linkbuilding er linkbuilding på din egen hjemmeside. Det er vigtigt, at du linker dine landingssider op til hinanden. Se det som et edderkoppespind, hvor knuderne repræsenterer landingssiderne og leddene repræsenterer links. Har du en landingsside, som ikke er linket sammen med en anden landingsside, vil det blive en såkaldt ”orphan” side, hvilket betyder, at den ikke er forbundet med noget. Det er derfor enormt vigtigt, at du kæder dine landingssider sammen godt.

Det er vigtigt at linke til forskellige sider, og ikke kun til et par stykker. Du skal dermed også passe på med ikke at overgøre det. Du må gerne have 1 til 4 links per landingsside. Det skal selvfølgelig være relevant og det du linker til, skal have relevans til det du linker fra.

Google søgeresultat

Når folk søger på noget, hvor du kommer op, ser de din hjemmeside.

SEO, søgemaskineoptimering

Det første de ser, er et ”title-tag” som i dette tilfælde er teksten ”Google” under URL’en på billedet. Brødteksten som du ser under title-tagget kalder man for et ”meta-tag”. Du kan helt selv vælge, hvad der skal stå i begge tags på nogle af dine landingssider. Hvis du har Yoast-SEO WordPress plugin, kan du nemt selv gøre dette. Som du nok selv kan se, så er disse tags utrolig vigtige, da det er det første dine besøgende ser, når de søger på Google. Har du billeder på din hjemmeside, er det vigtigt at du tilføjer et såkaldt ”alt-tag”. Google kan ikke se indholdet på billeder. Google kan kun se, at der er et billede, men altså ikke hvad der er på det. Derfor er det vigtigt at du fortæller Google, hvad man kan se på billedet. Det gør du med ”alt-tagget”, som du også kan indsætte, når du trykker på billedet i din backend.

Dette var en kort og præcis guide til, hvordan du styrker din SEO fra start. Dette er selvfølgelig kun toppen af isbjerget, og der er mange flere ting end det, vi lige har gennemgået. Følg med på siden, og hold dig opdateret på nyt indhold mere flere online SEO-kurser.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *